Større mangfoldighed skaber forretningsmæssige fordele

Virksomheder med høj diversitet har en bedre bundlinje, fordi de er bedre til at udvikle sig og træffer klogere beslutninger end virksomheder med lav diversitet. Det er altså en forretningsmæssig fordel at tage diversitet mindst lige så seriøst som økonomi, men alligevel tager mange virksomheder ikke for alvor fat på arbejdet med at skabe en mangfoldig arbejdsplads.

Af Pia Kainø Jensen - Reviewed: Jannie Andersen

Der er store forretningsmæssige potentialer i S´et i ESG. Alene arbejdet med diversitet og inklusion har potentiale til at styrke forretningens innovationskraft og medarbejder- og kundetilfredsheden. Det øger omsætningen - og nedsætter samtidig omkostningerne til rekruttering.

Det viser blandt andet den globale analyse “How diverse leadership teams boost innovation” fra Boston Consulting Group, som har undersøgt 1.700 virksomheder fra en række vestlige lande. 

Analysen viser, at virksomheder med en ledelse, der er mere mangfoldig end gennemsnittet, har en omsætning fra innovation, der er 19 procentpoint højere end hos virksomheder med en mindre mangfoldig ledelse. Tager man tallet for danske virksomheder alene, så ligger det ifølge Dansk Industri på 20 procent.


Bedre til at tilpasse sig ændret forbrugeradfærd

- Det er en udbredt misforståelse, at diversitet og inklusion er "bløde værdier", man skal have for at pynte på virksomhedens image. Når en virksomhed er præget af ægte diversitet, hvad enten det drejer sig om alder, etnicitet, eller folk med forskellige livsbaner, opstår der en helt særlig dynamik, forklarer Jannie Andersen, der er ESG-rådgiver hos Green Business.

Jannie Andersen har en mangeårig baggrund som HR- og økonomidirektør, og hun hjælper mange virksomheder hvert år.

Det er hendes erfaring, at personer med forskellige baggrunde og perspektiver ser på opgaver og udfordringer med forskellige øjne, hvilket bidrager til, at der dels kommer flere gode ideer og dels, at variationen i medarbejderstaben bedre afspejler kundernes forskelligheder. 

Forskning fra den amerikanske tænketank McKinsey Global Institute peger i samme retning. Med rapporten "Diversity wins: How inclusion matters" fra 2020 konkluderer instituttet, at mangfoldige og inkluderende virksomheder er bedre til at innovere og forudse skift i forbrugernes behov og mønstre. 

Og så er de mere tilbøjelige til at træffe bedre og mere modige beslutninger, hvilket kan være en afgørende evne for en virksomheds overlevelse; især i tider, der er hastigt omskiftelige. 


Diversitet betyder mangfoldighed

I en virksomhed handler diversitet om de forskelligheder, der er mellem de mennesker, der arbejder der. 
Diversitet omfatter en lang række synlige og usynlige identitetselementer: 

Fysiske og fysiologiske

  • Køn

  • Seksuel orientering

  • Alder

  • Fysiske evner og sundhed

  • Udseende 

Sociale

  • Socioøkonomisk baggrund

  • Bopæl og geografi

  • Ægteskab og børn

  • Tro og skikke

  • Nationalitet, etnicitet og kultur 

Kognitive

  • Mental sundhed

  • Neurodiversitet

  • Personlighed

  • Erfaring og kompetencer

  • Uddannelse 

Kilde: Dansk Industri 2025


Diversitet er mere end fordelingen af mænd og kvinder

Når Jannie Andersen underviser i diversitet på de ESG-kurser, som Green Business tilbyder, oplever hun, at snakken næsten altid handler om fordelingen af kvinder og mænd på forskellige niveauer i virksomheden.

Men diversitet er så meget mere end det. Det handler også om alder og etnicitet, sprog, kultur, religion, personlighed og erfaring.

- Mange tror, at man skal se på diversitet som en slags regelkrav, man skal leve op til. Der har været meget snak de seneste år om fordeling af kvinder og mænd i bestyrelser og ledelser, så det er fristende at tro, at man er home-safe, når man har fået en kvinde med i bestyrelsen eller på en af direktør-posterne.

Værdien ligger i at se på mangfoldighed på en både bredere og samtidig mere forretningsmæssig måde. 

- Halvdelen af de danske bestyrelser består stadig i 2025 i grove træk af mænd på 50-70 år. Den gennemsnitlige bestyrelse er sammensat ud fra erfaring, men hvad er egentlig erfaring?, spørger hun retorisk, for det er en tankegang, hun synes, man skal udfordre. 

- Der er også erfaring i at være 35 år eller i at have rødder i et andet land. Tit kører vi fast i, at sådan her har vi altid gjort, og vi har som mennesker en tendens til at favorisere personer, der ligner os selv, når vi indgår samarbejder. Men dem, der er anderledes, stiller nogle andre spørgsmål og ser tingene fra andre vinkler. Det er værdifuldt for en virksomhed, pointerer Jannie Andersen. 

Får medarbejderne til at blive hængende

Ved at arbejde bevidst med diversitet og inklusion kan man skabe en kultur, hvor medarbejderne har lyst til at blive i længere tid. Når der går længere mellem, at man skal ud at finde nye medarbejdere og lære dem op, så sparer man på omkostningerne til rekruttering, hvilket er med til at give en bedre økonomisk bundlinje. 

Faktisk er diversitet blevet så afgørende et parameter for mange danskere, at tre fjerdedele i den erhvervsaktive alder angiver det som vigtigt, når de overvejer et nyt job, og hver femte dansker overvejer et jobskifte, hvis de oplever, at deres nuværende arbejdsgiver ikke tager arbejdet med inklusion og diversitet seriøst. 

Arbejdet med diversitet sparer ikke kun virksomheden for rekrutteringsomkostninger og medvirker til bedre trivsel. Det sikrer også, at værdifuld viden og erfaring fastholdes i huset. Begge dele har den effekt, at kundeservicen bliver bedre.

- Folk leverer bare bedre, når de trives. Og når man over tid med de samme medarbejdere har mulighed for at opbygge en kultur, hvor folk er vant til at overveje flere perspektiver, så får man samlet set et bedre salg, bedre kundekontakt og mere tilfredse kunder, hvilket giver en bedre omsætning, siger Jannie Andersen. 

Hvis man ikke ser diversitet og inklusion som en vigtig del af ens virksomhed, så kommer man til lige så stille at få en svækket konkurrencekraft. Man mister kunder og medarbejdere, og så forsvinder virksomhedens relevans for omverdenen.

Lad Green Business hjælpe

Har du brug for hjælp til at løfte arbejdet med diversitet og inklusion i din virksomhed, så kontakt Green Business - vi står altid klar til et indledende og uforpligtende møde om, hvordan du bedst skaber en forretningsmæssig fordel baseret på strategisk brug af din virksomheds ESG-data.


Kildeliste til denne artikel: 



Kainø & Co

Kainø & Co styrker virksomheders grønne omstilling med troværdig, journalistisk kommunikation baseret på fakta. Vi skaber synlighed, tillid og understøtter bæredygtig forretningsudvikling.

https://www.kainø.dk
Forrige
Forrige

Miljøingeniør Jacob Gøtterup indtræder som medejer af Green Business ApS

Næste
Næste

Vi kan nøjes med de kvadratmetre, der allerede er bygget - en hovedpointe fra Building Green 2025